معاونت مالی و اقتصادی شهرداری ارومیه

اخبار و رویدادها

لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده مغایر با چابک سازی دولت و توسعه کشور/ نمایندگان از مدیریت شهری به عنوان نهادی مردمی حمایت کنند
پشتیبانی

لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده مغایر با چابک سازی دولت و توسعه کشور/ نمایندگان از مدیریت شهری به عنوان نهادی مردمی حمایت کنند

معاون مالی و اقتصادی شهردار ارومیه گفت: با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده منابع درآمدی پایدار شهرداری ها به مخاطره افتاده و قطعا شهرداری ها را در انجام تکالیف قانونی و خدمات رسانی به شهروندان دچار بحران خواهد کرد و این موضوع مغایر با چابک سازی دولت و توسعه کشور است و عقب گردی از تحقق منابع درآمدی پایدار شهری است.

به گزارش روابط عمومی  معاونت مالی و اقتصادی شهرداری ارومیه، حسین اشرفی با اشاره به بررسی تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: با تصویب این لایحه شهرداری ها با مشکلات جدی مالی و درآمدی مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه با تصویب این لایحه مهم ترین منابع درآمدی شهرداری ها  با تهدید جدی روبرو می شود و شهرداری ها بال کسری بودجه جدی مواجه می شوند، افزود: محروم کردن شهرداری ها از این درآمدها نتیجه ای جز اختلال در آبادانی شهرها و عدم توسعه پایدار و متوازن شهری نخواهد داشت و عدم رشد و توسعه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ موجب عدم پیشرفت کشور می شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری ارومیه با تأکید بر وجود رکود و گریبانگیر شدن شهرداری ها با بحرانهای شدید مالی یادآور شد: با شرایط پیش رو و در صورت تصویب نهایی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری ها را مجبور به تراکم فروشی می کنند که برای توسعه شهری و آینده شهرها این موضوع تهدید است، چرا که منابع درآمدی جایگزین برای تأمین هزینه های شهری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از تمامی نمایندگان و به ویژه نمایندگان محترم آذربایجان غربی خواهشمندیم که به طور یک رأی و به مانند ید واحده در جهت توسعه و پیشرفت شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی که از قطار توسعه در دهه های گذشته عقب مانده است، مخالفت خود را ابراز دارند چرا که توسعه و پیشرفت استان به توسعه پایدار و متوازن شهرها و به ویژه مرکز استان پیوند خورده است.

اشرفی درباره ضرورت شفاف سازی درآمدهای شهرداری از سوی رسانه ها ، اظهار کرد: بیشتر مردم بر این باورند که شهرداری ها نیز مانند ادارت دولتی و سایر ارگانها از محل درآمدهای نفتی و بودجه دولت استفاده می کنند، در حالی که اصلا چنین چیزی وجود نداشته و شهرداری ها خودکفا بوده و با پول مردم شهر را اداره می کنند.

وی در این باره ادامه داد: شهرداری ها برپایه تلاش های خود و از محل عوارض های محلی و صدور پروانه های ساختمانی هزینه های خود را جهت حقوق کارکنان و خدمات رسانی در حوزه های مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ... تأمین می کنند.

اشرفی با اشاره به اهمیت لایحه ارزش افزوده و تأثیر آن در آینده گفت: دیگر همانند گذشته نباید به انتظار ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی چشم به کسب درآمد از این طریق بود.

وی تمرکزگرایی و دولتی کردن شهرداری ها را از جمله تبعات لایحه ارائه شده مذکور عنوان کرد و افزود: با تصویب نهایی این لایحه و به شکل مطرح شده کنونی، شاهد سرازیر شدن بخشی از درآمد شهرداری ها به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت از محیط زیست خواهیم بود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار ارومیه گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده  از سال 1387 بصورت آزمایشی تصویب و به اجرا گذاشته شد و هم اکنون  فرآیند دائمی شدن خود را طی می کنند و متاسفانه بجای اصلاح موارد محدود در قانون آزمایشی ،  قانون جدید از نو نگارش می شود و مهمترین منبع درآمد پایدار شهری را به مخاطره می اندازد .

وی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که علیرغم اینکه در ابتدای اجرای قانون سهم شهرداری برابر با سهم دولت یعنی یک دوم بود که به مرور به یک سوم تبدیل شده  و از 9 درصد به سه درصد کاهش یافته است.

اشرفی ادامه داد: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده جدید شهرداری ها و دهیاری ها با چالش های اساسی مواجه می شوند و به شدت منجر به کسری بودجه شهرداری ها خواهد شد با تصویب لایحه مذکور جهت گیری کلی به تمرکز گرایی و دولتی شدن شهرداری ها و دهیاری ها و تمرکز امور محلی در وزارت خانه های دولتی است .

وی عنوان کرد: با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده منابع درآمدی پایدار شهرداری ها به مخاطره افتاده و قطعا شهرداری ها را در انجام تکالیف قانونی و خدمات رسانی به شهروندان دچار بحران خواهد کرد و این موضوع مغایر با چابک سازی دولت و توسعه کشور است و عقب گردی از تحقق منابع درآمدی پایدار شهری است .

معاون مالی و اقتصادی شهردار ارومیه  خاطرنشان کرد: در این راستا مکاتبات و مذاکرات متعددی با نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و خواستار حمایت مجلس محترم از مدیریت شهری بعنوان یک نهاد مردمی هستیم.

مطلب قبلی پیچیدن عطر بوی حرم پرچم امام حسین (ع)؛ در برنامه قرار عاشقی با خدا، ویژه شب های قدر
مطلب بعدی شهرداری ارومیه آماده دریافت ایده های برتر دانشجویان در حوزه مدیریت شهری است
Print
163 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

x
  • نـظـرسـنـجـی
  • معاونت مالی و اقتصادی در نظر دارد جهت ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات به کاربران گرامی همواره نظرات و پیشنهادات کاربران را شنیده و استفاده نماید.لطفا برای شرکت در نظرسنجی کلیک نمائید.

دی ان ان